CRESC. Program de sănătate mintală pentru elevii din învățământul primar
CRESC Conştientizare. Responsabilitate. Educaţie. Conexiune
Nevoia identificată
În perioada pandemiei un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, mergând până la consecințe extrem de grave, și anume tentative de suicid. În doar 8,1% dintre cazuri, diagnosticele au fost independente de contextul pandemic ,arată datele unei anchete realizate de Salvați Copiii România:„Restricțiile impuse de pandemie au modificat dramatic viața copiilor. Nu au mai mers la grădiniță sau la școală, nu au mai interacționat unii cu ceilalți, au fost expuși stărilor emoționale negative ale adulților – frica, angoasele, nesiguranța – și chiar îmbolnăvirii celor dragi. Mai mult, copiii au fost nevoiți să facă un efort greu și pentru un adult, să își depășească temerile și incertitudinile și să facă față școlii online, pentru care nu aveau exercițiu. Anxietatea pe care au dezvoltat-o nu e simplă reacție, ea se poate transforma în traumă, dacă nu primește consiliere terapeutică adecvată.”
În rândul preșcolarilor și școlarilor mici au fost diagnosticate diferite tipuri de anxietate, cea mai pregnantă fiind cea în mediul academic. Dificultățile de readaptare școlară survin din diminuarea concentrării la orele online și, ulterior la cele în format fizic, afectarea abilităților de interacțiune socială și reducerea drastică a activităților în afara casei. Toate acestea au drept consecință dezechilibru , fragilitate emotionala și dezvoltarea comportamentelor anxiogene.Întrucât vârsta copilăriei mari (6-10 ani) este o perioadă importantă a dezvoltării, fiind momentul în care se pun bazele valorilor după care copilul se va ghida în viață și în care învață să comunice cu ceilalți și să se conecteze la grupul de apartenență, nevoia activităților psiho-educaționale în rândul școlarilor este esențială.
În practica noastră psihologica, activ implicați în educarea părinților și profesorilor, ne este dat deseori să auzim o mulțime de îngrijorări asupra viitorului familiei. Mulți părinți sunt îngrijorați de izolarea socială a copiilor lor, de riscul crescut de abandon școlar, de alienarea acestora și de agresiunile de care se lovesc și pe care nu le pot gestiona cu succes.
Partener
Proiect cofinanţat:
Fundaţia Alber
Alphaville Arena
Categorie:
Sănătate mintală
Educaţie
Dezvoltare Personală
Perioada:
Aprilie-Iulie 2022
Scopul
Creşterea gradului de conştientizare şi informare asupra problematicii sănătăţii mintale, al necesităţii prevenirii discriminării şi marginalizării, promovarea şi cultivarea stării de bine, a rezilienţei şi a comunicării asertive în randul elevilor din ciclul primar, prin acţiuni concrete, activităţi psihoeducaţionale la clasă, ateliere de dezvoltare emoţională şi relaţionala, consilierea părinţilor şi profesorilor şi organizarea unei tabere pentru părinţi-copii.
Beneficiari
Beneficiarii proiectului sunt elevi din ciclul primar, din invățămantul de masă, cu varsta cuprinsă între 6 si 10 ani, părinţii şi profesorii acestora.
Ateliere de sănătate mintală pentru elevi (rezilienţa, stima de sine, strategii pentru gestionarea fricii, îngrijorări, furiei şi a relatiilor conflictuale) – 2 ateliere/clasă;
Scopul desfășurării lor este cresterea nivelului stimei de sine al elevilor, dezvoltarea abilităților de relaționare și comunicare interpersonală si dezvoltarea capacității de reglare a reacțiilor emotionale şi comportamentale.
Workshop pentru părinți – cultivarea stimei de sine şi a rezilienţei copiilor;
Workshop pentru cadre didactice – strategii pentru gestionarea bullyingului la clasa şi cultivarea rezilienţei copiilor;
Ateliere de dezvoltare emoţională pentru copii – 2 grupe a câte 10 copii x 3 module;
Aceste ateliere au ca scop îndrumarea copiilor aflati în risc de marginalizare, cu fragilitate emoţională, anxietate sau stima de sine scăzută, spre autocunoaștere și explorarea identității, descoperirea de noi resurse interioare şi abilităţi, înţelegerea şi exteriorizarea stărilor conflictuale, consolidarea încrederii și a stimei de sine, modelarea capacității de adaptare și adecvare la situații diferite, identificarea și înțelegerea emoțiilor și nevoilor proprii, dezvoltarea creativității și a abilitatilor de cooperare şi lucru în echipă.
Tabăra părinte-copil
În cadrul acestei tabere de 3 zile s-au derulat activităţi de parenting şi consiliere pentru mame, activităţi de conectare mamă-copil, de identificare a modalităților prin care fiecare copil este unic, creşte şi se dezvoltă, conștientizare şi valorificare a punctelor forte în relatie, dezvoltarea imaginaţiei, curiozităţii şi creativității, identificarea și accesarea resurselor pentru întărirea încrederii de sine a copiilor,
descoperirea și înțelegerea rolului personal, familial și social, depășirea blocajelor și accesarea unei stări interioare pozitive prin tehnici de relaxare, crearea unei atmosfere interactive de joc şi bucurie.
Broșuri de informare, cu instrumente şi strategii pentru cultivarea stimei de sine şi a rezilienţei copiilor. Acestea au fost diseminate şi în sistemul media pentru a deveni o resursă educaţională pentru comunitate.
Campanie de sănătate mintală, conştientizare şi prevenţie pe toata durata proiectului.