CRESC 2024
CRESC
Program de sănătate mintală pentru elevii din învățământul primar
Nevoia identificată
Conform Strategiei naționale pentru sănătatea mintală a copilului și adolescentului 2016-2020, ”sănătatea mintală reprezintă o prioritate la nivel european datorită incidenței crescute a tulburărilor de sănătate mintală.Unul din cinci copii suferă de o problemă emoțională, de dezvoltare sau comportamentală, iar unul din opt are o tulburare mintală diagnosticată clinic. Sănătatea mintală s-a demonstrat a fi un parametru esențial de care se leagă starea de bine a persoanei, capacitatea de învățare, succesul școlar/ maturitatea școlară, sănătatea în general. Se justifică astfel o evaluare holistică a copilului și adolescentului și o intervenție multidisciplinară integrată interinstitutională prin crearea unui sistem de suport integrat – medical, educațional și social.”
Prin proiectul CRESC ne propunem să creștem gradul de conștientizare și informare asupra sănătății mintale, în scopul prevenirii marginalizării copiilor din zone defavorizate și facilitarea accesului la servicii de sănătate mitală în rândul elevilor din ciclu primar din școlile aflate în zone rurale. Nevoile identificare din zona sănătății mintale vor fi îndeplinite prin activități concrete: activități de educație non-formală la clasă, ateliere de dezvoltare emoțională și de armonizare a relației părinte-copil.
Obiectivul general al proiectului
Reducerea riscului de discriminare și marginalizare în rândul elevilor din ciclul primar, creșterea nivelului de conștientizare și informare asupra conceptului de sănătate și igienă mintală, promovarea și cultivarea stării de bine, a rezilienței și a comunicării asertive în rândul elevilor precum și în relația părinte-copil, prin acțiuni concrete, activități psihoeducaționale la clasă , ateliere de dezvoltare emoțională și relațională, ateliere dezvoltare abilități și deprinderi de viață, consilierea părintilor, ateliere de lucru parinți și copii.
Beneficiari
Beneficiarii proiectului sunt elevi din ciclul primar, din mediul rural, cu vârsta cuprinsă între 6 și 10 ani.
Partener:
- Fundaţia Alber
- Alphaville Arena
Categorie:
Sănătate mintală
Educaţie
Dezvoltare Personală
Perioada:
ianuarie-martie 2024
Activități implementate prin proiect:
Workshopuri
Workshopuri interactive de sănătate mintală pentru elevi (2 ateliere/clasă):
- Autocunoaștere – Construirea relației cu sinele
- Intercunoastere – Construirea relației cu ceilalți
Aceste ateliere au că scop creșterea nivelului stimei de sine al elevilor, dezvoltarea abilităților de relaționare și comunicare interpersonală, precum și dezvoltarea capacității de reglare a reacțiilor emoționale și comportamentale.
Ateliere
Ateliere de grup pentru dezvoltare personală și emoțională, componentă a stării de bine în sănătatea mintală ~Atașament și comunicare în relația părinte-copil ~
- Ateliere pentru copii ~Mă simt iubit, conectat și în siguranță~
Facilitarea accesului la servicii psihoterapeutice /dezvoltare abilități personale și emoționale de grup, autocunoaștere și explorarea identității, pentru elevi care prezintă fragilitate și vulnerabilitate emoțională, anxietate sau tulburări emoționale, stimă de sine scăzută ( ateliere de grup desfășurate pe 2 module)
- Ateliere pentru părinți pentru cultivarea atașamentului securizant ~Un părinte conectat, o bază de siguranță pentru copil~
Sesiuni de parenting în care părinții au primit consiliere, sprijin și ghidare ( ateliere de grup desfășurate pe 2 module)
- Atelier părinte-copil ~ Limbajele iubirii în relația părinte-copil~
Sesiune terapeutică de grup părinte-copil pentru tratarea problemelor relaționale, în care părinții au participat la activități interactive alaturi de copii în scopul de a se conecta, de a crește nivelul rezilienței și de a cultiva stima de sine a celor mici.
Ateliere - Biblioteca vie
Biblioteca vie – Ateliere interactive pentru copii, susținute de specialiști în domenii diverse și educație nonformala, care au că scop dezvoltarea de abilități și deprinderi de viață independentă, însușirea unor comportamente adecvate și atitudini pozitive față de propriile aptitudini și valori. Aceste ateliere au fost organizate sub conceptul de Bibliotecă vie, iar copiii au participat în funcție de interese sau nevoi.
- Atelier educație financiară
- Atelier art terapie
- Atelier educație montană
- Atelier Astronomie
- Atelier mișcare și distracție
Rezultate
Workshopuri
Workshopuri interactive de sănătate mintală pentru 400 de elevi (2 ateliere/clasă).
Ateliere
Ateliere dezvoltare personală și emoțională “Atașament și comunicare în relația părinte-copil”, pentru 28 de copii și 25 de aparținători:
- Ateliere pentru copii ~Mă simt iubit, conectat și în siguranță~(ateliere de grup desfășurate pe 2 module).
- Ateliere pentru părinți pentru dezvoltarea atașamentului securizant~Un părinte conectat, o bază de siguranță pentru copil~( ateliere de grup desfășurate pe 2 module).
Ateliere
Ateliere dezvoltare abilități și deprinderi de viață pentru 293 elevi:
1. Atelier educație financiară
2. Atelier art terapie
3. Atelier educație montană
4. Atelier Astronomie
5. Atelier Mișcare și distracție
- Distribuirea de materiale psihoeducaționale pentru aparținătorii participanți la ateliere
- Măsurarea calității relațiilor la nivel familial și școlar prin aplicarea de chestionare
- Măsurarea calității relațiilor la nivel familial și școlar prin aplicarea de chestionare
- Broșuri cu informații și strategii pentru aparținători.