
CRESC Aripi: program de sănătate mintală în școli din mediul rural desfășurat cu sprijinul Airbus Aerostructures
Nevoia identificată
Într-un raport UNICEF România subliniază că sănătatea mintală a copiilor și adolescenților din România este o prioritate națională. Aproximativ 22.000 de copii și adolescenți trăiesc cu un diagnostic de boală mintală, iar mulți alții se confruntă cu dificultăți emoționale sau cognitive. Se estimează că un număr mult mai mare de persoane cu nevoi psiho-emoționale nu sunt diagnosticate și, în consecință, nu beneficiază de tratament și îngrijiri adecvate.
Raportul UNICEF „Child Well-Being in an Unpredictable World” arată că, în ultimii cinci ani, nivelul de satisfacție al copiilor față de propria viață și performanțele lor școlare au scăzut în majoritatea țărilor, inclusiv în România. Concluzia este că bunăstarea copiilor devine tot mai vulnerabilă la evenimente globale și schimbări neașteptate.
În acest context, proiectul CRESC Aripi și-a propus să crească gradul de conștientizare și informare asupra sănătății mintale, în scopul prevenirii marginalizării copiilor din zone defavorizate și facilitării accesului la servicii de sănătate mintală pentru elevii din ciclul primar din școlile aflate în mediul rural. Nevoile identificate au fost abordate prin activități concrete: educație non-formală la clasă, ateliere de dezvoltare emoțională și sesiuni dedicate armonizării relației părinte-copil.
Partener:
Proiect cofinanţat:
Airbus Aerostructures
Perioada:
Octombrie 2024-Iunie 2025
Categorie:
Sănătate mintală
Educaţie
Dezvoltare Personală


Obiectivul general al proiectului
Reducerea riscului de discriminare și marginalizare în rândul elevilor din ciclul primar prin creșterea nivelului de conștientizare și informare asupra sănătății și igienei mintale, promovarea și cultivarea stării de bine, a rezilienței și a comunicării asertive atât în rândul elevilor, cât și în relația părinte-copil. Acest lucru va fi realizat prin implementarea unor acțiuni concrete: activități psiho-educaționale la clasă, ateliere de dezvoltare emoțională și relațională, ateliere pentru dezvoltarea abilităților și deprinderilor de viață, consilierea părinților și sesiuni de lucru comune pentru părinți și copii.





Beneficiari
Beneficiarii proiectului sunt elevii din ciclul primar, cu vârste între 6 și 10 ani, din mediul rural, elevii din ciclul gimnazial care participă la activități de dezvoltare emoțională și comunicare conștientă, precum și profesorii implicați în formări pentru integrarea metodelor socio-emoționale și non-formale în procesul educațional.
Activități implementate prin proiect
Workshopuri interactive de sănătate mintală pentru elevi (3 ateliere/clasă):
- Harta Interioară – Creierul și emoțiile
- Călătoria către sine – Explorarea superputerii interioare
- Eroul conștient - Cultivarea mentalității de învingător
Aceste ateliere au ca scop creșterea stimei de sine a elevilor, dezvoltarea abilităților de relaționare și comunicare interpersonală, precum și consolidarea capacității de reglare a reacțiilor emoționale și comportamentale.
Ateliere de dezvoltare personală
În sesiunile de dezvoltare personală, elevii au învățat despre cele trei tipuri de comunicare și au exersat comunicarea asertivă, care exprimă atât grija pentru sine, cât și pentru ceilalți. Aceste exerciții au adus atât momente de bucurie, cât și reflecție, ajutându-i să înțeleagă cum limbajul poate construi punți sau ridica bariere. La final, fiecare copil a creat o „hartă a resurselor personale” – o colecție a punctelor forte, valorilor și oamenilor de încredere, multe dintre acestea fiind afișate în clasă ca un reminder vizual al resurselor pe care le au deja pentru a merge mai departe.
Ateliere pentru cadre didactice
Sesiuni de consiliere de grup, în care cadrele didactice au primit sprijin și ghidare cu scopul de a construi relații armonioase cu copiii.
Biblioteca vie
Unul dintre cele mai apreciate momente ale proiectului a fost Biblioteca Vie, organizată în 22 de clase, unde „cărțile” nu au fost pagini tipărite, ci oameni reali care au împărtășit experiențele lor din domenii diverse precum resurse regenerabile, terapie prin artă, educație montană, reciclare, sustenabilitate, protecția mediului și tehnici de prim-ajutor. Elevii au avut libertatea să pună orice întrebare, primind răspunsuri care le-au stârnit curiozitatea și uimirea. Pentru mulți, a fost prima ocazie să descopere direct cum arată o zi de muncă într-un domeniu la care nu se gândiseră înainte. Aceste întâlniri au fost posibile datorită sprijinului Airbus Aerostructures, care a reunit generații și profesii diferite, unite de dorința comună de a inspira.
Rezultate
- 256 Workshopuri interactive la clasă pentru elevii din ciclul primar și gimnazial
- 2172 de elevi au participat la workshopuri sau ateliere de dezvoltare personală
- 22 ateliere „Biblioteca Vie” cu teme precum: resurse regenerabile, terapie prin artă, educație montană, reciclare, sustenabilitate și tehnici de prim-ajutor
- Campanie de conștientizare prin distribuirea a 14 broșuri psihoeducaționale online pentru părinți, cu teme despre sănătate emoțională și relația părinte-copil
- Distribuirea de materiale psihoeducaționale pentru cadre didactice și consilieri școlari
- 256 Workshopuri interactive la clasă pentru elevii din ciclul primar și gimnazial
- 2172 de elevi au participat la workshopuri sau ateliere de dezvoltare personală
- 22 ateliere „Biblioteca Vie” cu teme precum: resurse regenerabile, terapie prin artă, educație montană, reciclare, sustenabilitate și tehnici de prim-ajutor
- Campanie de conștientizare prin distribuirea a 14 broșuri psihoeducaționale online pentru părinți, cu teme despre sănătate emoțională și relația părinte-copil
- Distribuirea de materiale psihoeducaționale pentru cadre didactice și consilieri școlari